Kattunger

Oppdatert: 11. des. 2021

Kattunger bør behandles mot innvollsorm. Det er ingen fasit på hvor ofte man skal gi markkur, men en grei start er å gi månedlig til de er et halvt år gamle.

Noen foretrekker å levere inn avføringsprøver først for å kontrollere behovet av behandling.

Andre har katter som jager mye, og gir markkur rutinemessig 2 – 4 ganger i året.

Vaksinering

Kattunger bør vaksineres

-når de er 12 uker

-når de er 16 uker

-deretter årlig eller annethvert år

I Norge anbefaler vi å vaksinere katten mot Kattepest og Katteinfluensa. Begge virussykdommene er svært smittsomme. Innekatter kan bli smittet av viruset via f.eks. sko vi har gått ute med, en veske som har stått på bakken eller lignende.

Kattepest er et virus som gir voldsom diaré, noen ganger oppkast og ikke sjelden har sykdommen dødelig utgang.

Katteinfluensa forårsakes av ulike virus som kan gi sykdom i form av sår rundt nesen, munnen og øynene, eller ørebetennelse, eller luftveisinfeksjoner. For en kattunge eller katt med nedsatt immunforsvar av andre årsaker kan dette også utvikle seg til å bli svært alvorlig.

Oppdrettere eller andre eiere med mange katter, eller eiere som liker å ta med katten på utstilling, anbefales dessuten å vaksinere mot chlamydia, som hos katt er en smittsom øyebetennelse.

Kattunger vaksineres mens syke katter ikke skal vaksineres, derfor kreves en helsesjekk før vaksinering. Dette er inkludert i prisen.

Bivirkninger av vaksinen forekommer.Katten vil kunne få symptomer på sykdommen den er vaksinert mot, for eksempel feber og dårlig appetitt. Det kommer i så fall oftest etter noen timer og varer i 1- 2 døgn. Enkelte katter kan få irritasjoner og en hevelse i huden der sprøyten ble satt. Det forsvinner av seg selv i løpet av 10-14 dager. En alvorlig men meget sjelden bivirkning av vaksinen er at det utvikles en svulst på vaksinestedet.

Diaré

Når en kattunge har diaré, kan den raskt bli veldig dårlig. Om den leker og spiser er det nok ikke akutt, men det er bedre å ringe veterinæren en gang for mye enn en gang for lite. Innvollsorm eller virus er de vanligste årsakene til diaré.

Oppkast

Kattunger kaster opp iblant, og det er normalt om det skjer ved enkelttilfeller.

Etter å ha kastet opp bør ikke kattungen få mat på 4-6 timer. Om den fortsetter å kaste opp etter neste måltid bør man kontakte veterinær for å få hjelp til å vurdere om den behøver komme for en undersøkelse eller ikke.

Vedvarende oppkast kan i verste fall være tegn på at noe har satt seg fast i magesekken eller tarmen, og om det er tilfelle kan en operasjon bli nødvendig. Noe av det jeg har plukket ut fra kattungemager er : Sytråd med nål, garnnøste, lekemus, fillerye-biter og hårstrikk.

Kloklipp

En katt behøver man normalt ikke klippe klørne på.

768 visninger0 kommentarer

Siste innlegg