Hva er giftig for hunder?

Oppdatert: 7. des. 2020

Mange hunder liker menneskemat, og med sunn fornuft og moderasjon

kan de smake på mye av det samme som vi spiser. Dette er en liste over mat som er giftig for hunder.

1. Sjokolade 2. Løk 3. Druer 4. Rosiner, korinter 5. Hvitløk 6. Tyggegummi med xylitol 6. Avokado

1. Sjokolade inneholder theobromin som kan forårsake oppkast, diare, hjerteflimmer og i verste fall døden. Jo mørkere sjokolade, desto mer theobromin, jo mindre hund, desto større risk. Ring alltid veterinær for sikkerhets skyld så de kan regne ut om din hund må komme inn for akutt behandling eller ikke. Ha gjerne kakaoinnhold, anslagsvis mengde sjokolade og hundens vekt klar når du ringer.

2. Løk kan forårsake nyresvikt hos hund, kontakt veterinær om hunden din har spist løk, enten det er i maten, kokt eller rå.

3/4. Druer, rosiner og korinter kan forårsake nyresvikt hos hund, selv i små mengder.

5. Hvitløk er ikke mindre giftig enn vanlig løk, men gram hvitløk i en matrett er ofte mye mindre enn gram løk, så det er sjelden man kommer opp i giftige doser. Får hunden i seg for mye, er det også her fare for nyresvikt hos hund.

6. Sukkerfri tyggis inneholder oftest xylitol. Dette får hundens blodsukker til å komme i ubalanse på et vis som hundens kropp har vanskelig for å rette opp selv, og det er fare for alvorlig og potensielt dødelig lavt blodsukker .

7. Avokado er omdiskkutert . Persin er et stoff som er giftig for mange dyrearter, og finnes i Avokado. Så lenge man ikke er på det rene med om hunder tåler stoffet, er det like bra å unngå å fôre dem med Avocado.

182 visninger0 kommentarer

Siste innlegg